Heb je het ook gehoord?

Beyonce en Jay-Z gaan nu, de laatste weken voor Kerst, een veganistisch dieet volgen. Ze hopen op die manier ‘gezonder’ en fitter de feestdagen te kunnen beleven. Misschien een vreemd idee, maar op zich helemaal geen slecht plan. Vaak gaan we iets te veel reactief een oplossing zoeken voor een probleem, terwijl een proactieve aanpak veel meer resultaten kan opleveren. Vooraf plannen én dus nu al je gezonde voornemens voor het nieuwe jaar in je praktijk omzetten is dus een goed idee.

Je hoeft echter helemaal niet zo extreem te werk gaan als Jay-Z en zijn Bee. Nu al enkele simpele, gezonde gewoontes aankweken en efficiënte workouts inlassen, kan ervoor zorgen dat je je straks minder ‘schuldig’ voelt als je een glas teveel drinkt of een iets te rijke maaltijd eet. Bovendien helpt het je om op 1 januari, die goede voornemens écht waar te maken, omdat het dan een minder drastische verandering is.

Deze tips kunnen helpen:

#1 Denk aan jezelf tijdens je inkopen en je maaltijden:  zorg ervoor dat je gezonde voedingsmiddelen in huis hebt, vul je (koel)kast met gezonde snacks, groenten, fruit, vis, kip en mager vlees. Hou je snacks simpel, hoe makkelijker ze te bereiden of te nemen zijn, hoe meer je geneigd zal zijn ze te eten. Eet 3-5 porties groenten per dag en focus niet zozeer op wat je niet kan of mag eten, maar op alle gezonde voeding die je wél mag eten en die goed voor je is! Goede keuzes zijn alle groene groenten (boerekool, broccoli, spinazie, maar ook witte kool, Chinese kool, rode kool), fruit (hoe roder en donkerder, hoe meer anti-oxidanten, bv. bosbessen, frambozen, aardbei -kan allemaal diepgevroren aangekocht worden in de winter!-, granaatappel, mandarijnen en appelsienen voor vitamine C, etc…). Kies gezonde vetten afkomstig van noten (amandelen, walnoten, pistachio’s), artichok, avocado, olijf- en kokosolie…). Beperk sauzen en rijke maaltijden gedurende deze periode voor de feesten, hou je maaltijden simpel en klein en las kleine gezonde snacks in om grote honger tegen te gaan (bv magere Griekse yoghurt met stevia en kaneel, een blikje roze zalm met wat kerstomaatjes, enkele rijstwafels met een hardgekookt eitje…)

#2 Plan je workouts: al je afspraken, meetings, lunches, etc… krijgen een mooie plek in je agenda. Doe hetzelfde met je workouts: zet ze vooraf in je agenda, zodat je nooit het excuus hebt dat je geen tijd hebt om te bewegen. Hou je workouts kort, simpel, maar intens. Kies voor bewegingen en oefeningen waarbij je je hele lichaam gebruikt, zoals squats, lunches, push ups, mountainclimbers, burpees, jumping jacks etc (meer over simpele korte en intense workouts vind je elders op deze site). Train je al regelmatig, probeer dan 2 à 3 extra trainingsmomenten in te lassen, zodat je jezelf op dit moment dat tikkeltje extra pusht. Beweeg je helemaal niet op dit moment, dan kunnen 3 trainingsmomenten per week al een groot verschil maken en ervoor zorgen dat je je fitter voelt bij het begin van de feesten.

#3 Durf ‘nee’ te zeggen: dit is een periode waarin je overal met voeding wordt geconfronteerd. In de supermarkt zijn de lekkere kazen en hapjes in de aanbieding, op het werk en tijdens meetings zijn de snacks iets feestelijker en rijker. Alcohol wordt je dagelijks in alle vormen aangeboden. Als je je nu al laat gaan, heb je tijdens de feesten geen enkel vat meer op je lichaam en je wilskracht en wordt het in januari des te moeilijker om met een ‘schone lei’ te beginnen…

#4 Drink water! Dit is eigenlijk een tip die je het hele jaar door moet toepassen. Door de hele dag door water te drinken, blijf je gehydrateerd en beperk je de kans op snoepen. Water zorgt ervoor dat je lichaam constant gezuiverd wordt en geeft je een ‘vol’ gevoel, zodat je minder geneigd bent naar slechte snacks te grijpen. Vul 2 tot 3 1L waterflessen en hou er één in je wagen, thuis en op je bureau. Zo heb je altijd water bij de hand.

Naast een goede voorbereiding vóór de feestdagen, kan je ook tijdens de feesten zelf best je lichaam in ere houden.

Deze Party Survival Tips kunnen je daarbij helpen:

#1 Beperk je porties: als je vet wil verbranden of ten minste niet wil bijkomen, moet je minder calorieën consumeren dan je verbruikt. Let dus aan de feestdis op je porties. Beperk je maaltijd tot één potie van elke voedingsgroep (koolhydraten -incl. groenten, eiwitten, vetten), zodat je ook nog van (een portie van) het dessert kan genieten zonder er een schuldgevoel aan over te houden. Er is geen enkele reden om je lekkere dingen te ontzeggen, zolang je met mate geniet en blijft bewegen!

#2 Bereid elk feestje mentaal voor: ga nooit naar een feestje met een lege maag of een hongergevoel. Eet een kleine, gezonde snack net voor je vertrekt, zodat de kans kleiner wordt dat je te veel eet. Zo ben je ook minder geneigd chips, nootjes of andere vetrijke hapjes te verorberen. Beeld je vooraf ook visueel in hoe je maaltijd er zal uitzien. Als je een idee hebt hoeveel je ongeveer zal eten, is het ook makkelijker je aan je voornemens te houden.

#3 Drink met mate alcohol: Denk eraan dat alcoholische dranken heel calorierijk zijn (7kcal per gram, vergelijk: eiwitten en koolhydraten 4). Als je fit wil blijven, drink dan sporadisch en met mate. Alcohol in je bloedstroom vertraagt immers je metabolisme en haalt je uit je fat-burning modus. Om het negatieve effect van alcohol te beperken drink je best na elk glas alcohol een glas water.

#4 Maak gezonde keuzes: Als je op een feestje aankomt, zie je meteen tafesl vol chips, dips, koekjes, salami, kaas en ander lekkers. maar meestal staan er ook schotels met wortelsticks, bloemkoolkransjes, selder en andere gezonde snacks. Mijn punt is: waar je ook bent, je kan steeds gezonde keuzes maken. Soms moet je kiezen tussen slecht en slechter, op andere momenten heb je de keuze tussen goed en beter. Kies steeds de beste optie. Heb je nauwelijks keuze, beperk dan de portie om je calorie-inname te beperken. Hopelijk zie je tijdens de komende eindejaarsperiode het bos door de bomen, en kan je bewuste, gezonde en constructieve keuzes maken die je doelstellingen niet saboteren. En als je toch nog bijkomende raad en tips kan gebruiken, … you know where to find me!

—> Deze tips verschenen enkele jaren geleden al in de vorm van een artikel dat ik voor Het Nieuwsblad en De Standaard schreef.

 

Artikel in de weekendbijlage Plaza van Het Nieuwsblad

Artikel in de weekendbijlage Plaza van Het Nieuwsblad

Artikel in De Standaard Magazine

Artikel in De Standaard Magazine

 

Comments are closed.